سپاه پاسداران به مردم شلیک کرد و کارمندان آتش‌نشانی برده‌رشه را تهدید نمود

روز گذشته یکی از عوامل سپاه جنگل‌های اطراف مریوان را به‌آتش کشید. اهالی منطقه و آتش‌نشانی به محل رفتند اما با تهدید و شلیک نیروهای سپاه پاسداران روبرو شدند.

روز شنبه سوم تیرماه، یکی از عوامل سپاه پاسداران بخش گسترده‌ای از جنگل‌های اطراف مریوان را به‌آتش کشید.
گرمای هوا، وزش باد و انبوه گیاهان خشک سبب شد تا آتش به‌سرعت گسترده شده و بخش وسیعی از جنگل‌های منطقه را نابود کند.

به گفته‌ی منابع محلی، پس از گسترش آتش‌سوزی، آتش‌نشانی برده‌رشه که به محل آتش‌سوزی نزدیک بوده است، خود را به منطقه رسانده تا آنرا کنترل نماید، اما نیروهای سپاه دخالت کرده و با تهدید، مانع کار آنها شده و نیروهای آتش‌نشانی را از منطقه دور کرده‌اند.

همچنین منابع محلی از وقوع تیراندازی در محل حریق خبر دادند.

یکی از اهالی منطقه به خبرگزاری فرات گفت: "ما در زمین‌های کشاورزی خود مشغول کار بودیم که با دیدن حجم آتش و شدت گسترش آن به همراه گروهی از باغداران منطقه و تعدادی از دوستداران طبیعت که خود را رسانده بودند، به محل حریق رفتیم تا مانع پیشروی آن شویم. اما نیروهای سپاه به ما حمله کرده و با تیراندازی به سمت ما، مانع نزدیک شدن ما شدند و با تهدید ما را از آنجا دور کردند. نیروهای سپاه که بسیار پرشمار هم بودند، به ما گفتند که هیچ کس حق نزدیک شدن و خاموش‌کردن آتش را ندارد. مردم نیز به‌ناچار از بیم تیراندازی دوباره‌ی این نیروها، منطقه را ترک کردند".

به گفته‌ی این منبع حجم آتش‌سوزی بسیار زیاد بوده و طی شب نیز آتش ادامه داشته و همچنان جنگل‌های بیشتری را در بر گرفته و نابود کرده است.

یکی از عوامل سپاه که اقدام به ایجاد آتش‌سوزی کرده؛ فردی با نام ح. م می‌باشد که توسط مردم محل شناسایی شده است.
این فرد خود از نیروهای سپاه و فردی بدنام در منطقه است.

این اولین باری نیست که عوامل سپاه اقدام به ایجاد حریق در جنگل‌های مریوان می‌کنند. هر ساله در فصل تابستان این افراد که گاها توسط مردم شناسایی می‌شوند، بخش گسترده‌ای از جنگل‌ها را آتش می‌زنند.

طی دو هفته گذشته دهها هکتار از جنگل‌های بکر مریوان و کوسالان توسط سپاه، ارتش و عوامل آنها به آتش کشیده و نابود شده است.

متاسفانه در این آتش‌سوزی‌ها، تعداد زیادی از گونه‌های گیاهی و جانوری حفاظت شده نابود شده‌اند.

آنچه سبب خشم مردم منطقه شده است، سکوت سازمان‌ها و افراد به اصطلاح حافظ محیط زیست بوده است. این افراد و سازمان‌ها (به‌ویژه در خارج از کشور) با برخورد دوگانه هرگز در مقابل نابودی محیط زیست کوردستان احساس مسئولیت نکرده و همیشه سکوت کرده‌اند.

هر ساله داستان نابودی جنگل‌های کوردستان تکرار می‌شود اما امسال به دلیل توپ‌باران گسترده‌ی کوسالان و مریوان توسط سپاه، این موضوع جنبه‌ی دیگری پیدا کرده و حجم نابودی‌ها و شدت آن افزایش چشمگیری پیدا کرده است.